Prezența online. Ce înseamna și cum o construim?

Multi dintre noi intelegem prin prezenta online existenta unui website profesionist, dinamic si usor accesibil. Insa putini sunt constienti de faptul ca o prezenta online cu adevarat prezenta este mai mult decat existenta unui site, a unei pagini de Facebook, sau alte pagini pe retele de socializare. Cu totii stim ce este un website si in ce consta, dar cum sta treaba cu aceasta prezenta online si cum poti sa creezi una pentru afacerea ta?

Prezenta Online, un termen complex

Exista o sumedenie de elemente care alcatuiesc o prezenta online calitativa. In linii mari, ca afacerea ta sa fie prezenta in mediul online presupune ca aceasta sa se regaseasca printre primele pozitii in reteaua de search in momentul in care se introduce in motorul de cautare un termen relevant pentru afacerea ta.

Exemplu:

  • afacerea ta consta intr-un magazin naturist care ofera posibilitatea procurarii produselor si prin intermediul magazinului online din cadrul website-ului.
  • online oferi inspre vanzare o gama variata de produse, printre care si (sa zicem) faina alba bio
  • In momentul in care cineva intra pe Google si cauta faina alba bio sau orice alt termen apropiat de acesta, website-ul tau ar trebui sa apara pe primele pozitii

Pentru ca website-ul tau sa apara printre primele pozitii in reteaua de search, este nevoie de multa munca, de o structura clara a planului de cuvinte cheie relevante, de un website atractiv, clar si usor de utilizat, de un blog intern pe care sa existe materiale de folos utilizatorului (spre ex, un articol cu beneficiile fainei de grau bio).

Cuvinte cheie alese cu grija

Inainte de a incepe procedura de documentare si research pentru identificarea cuvintelor cheie potrivite afacerii noastre, trebuie sa ne asiguram ca avem raspunsurile la urmatoarele intrebari:

Ce produse/servicii ofera afacerea noastra?

Care sunt punctele forte ale afacerii noastre?

Ce oferim in plus fata de competitorii nostri? (livrare gratuita, preturi bune, etc)

Cine este publicul nostru tinta?

Cum cauta persoanele interesate de produsele/serviciile noastre?

In vederea alegerii celor mai reprezentative si relevante cuvinte cheie pentru site-ul tau este nevoie de multa munca in materie de analiza si documentare. Un cuvant cheie excelent ales  este atat un cuvant cheie care este foarte reprezentativ pentru ceea ce business-ul tau ofera, cat si un cuvant cheie care are capacitatea de a genera trafic in website. Pe langa research si analiza, in vederea identificarii celor mai eficiente cuvinte cheie recomandam realizarea unui brain storming prin care sa reusim sa ne punem in pielea publicului nostru tinta.

Si daca tot suntem la acest capitol, trebuie sa tinem minte faptul că fundatia unei prezente calitative in mediul online consta in cuvintele cheie ce stau la baza fiecarei pagini din site-ul nostru. La nivel de fiecare pagina ce face parte din website, pot fi setate cuvinte cheie specifice. Recomandam ca pentru fiecare pagina sa fie setate maxim doua cuvinte cheie, cuvinte care sa nu se repete pentru alte pagini. Altfel, riscam sa derutam motorul de cautare. De asemenea, este important ca respectivele cuvinte stabilite pentru o pagina sa se regaseasca efectiv in continutul acelei pagini. Prin continutul unei pagini ne referim la H1, H2, descrieri. Va sfatuim ca aceste descrieri sa fie cat mai naturale, sa nu para cuvintele plasate fortat doar de dragul de a fi prezente.

Vizitatori, trafic, clienti

O data ce au fost setate cuvintele cheie, iar website-ul a inceput sa prinda contur pe Google (adica sa apara pentru respectivele cuvinte chiar si pe pagini si pozitii mai indepartate), urmatorul punct cheie este modul in care iti aduci oamenii pe site. Un business aflat la inceput in motorul de cautare, este firesc sa nu fie afisat pe primele pozitii. Totusi, exista cateva metode prin care nu numai ca ii putem da lui Google o mana de ajutor in indexare, ci si avem ocazia de a aduce trafic si posibile conversii pe website-ul nostru: conturi pe social media (Facebook, Google Plus, Twitter, Linkedin, etc.), reclama sponsorizata pe Google (Google AdWords), articole externe (interesante despre afacerea noastra publicate in portaluri web acreditate si contracost), articole interne pe blogul site-ului (cu articole interesante pentru utilizatori, realizate pe baza tematicilor corelate cu ceea ce business-ul ofera).

Interactiune, notorietate, vanzare

Noi consideram ca este extraordinar atunci cand exista interactiune intre potentialii clienti si serviciile sau produsele noastre. Cand auzim de interactiune automat ne gandim la retelele de socializare, renumite pentru nivelurile ridicat de interactiune dintre utilizatori si firme/branduri, dintre utilizatori si utilizatori. Practic retelele de socializare sunt retele de interactiune, retele flexibile care permit fiecaruia sa se exprime liber. Aceste retele ofera firmelor si marilor branduri posibilitatea de a se apropia de utilizatori, de potentialii clienti, comunicare dintre acestea fiind facilitata si personalizata. Adesea, formularile sobre si impersonale sunt puse deoparte, optandu-se pe adresari mai personale. Suntem de parere ca prin intermediul retelelor de socializare, fiecare business, care isi doreste sa se dezvolte in mediul online, are posibilitatea de a-si crea o relatie directa cu publicul tinta sau chiar cu potentialii clienti.

Pe de alta parte, gradul de interactiune online este determinat si de un web design clar, expresiv, intuitiv, prin care utilizatorul in momentul in care acceseaza site-ul nostru sa isi dea seama imediat despre:

  • cum pot realiza o interactiune (in acest context, trebuie stabilita valoarea unei interactiuni – newsletter, share, like, etc.);
  • despre ce este vorba in website-ul nostru (daca este vorba de un magazin naturist, este clar ca printre culorile predominante se vor afla si nuante de verde);

In concluzie, interactiunea si notorietate sunt doua fundamente complementare dar in acelasi timp complexe, acestea fiind rezultatul congruentei dintre interactiunile sociale de pe retelele de socializare, Google Adwords si interactiunile de pe website (acestea fiind determinate in procent de peste 85% de un design web clar, concins si sugestiv).

Cum iti imbunatatesti prezenta online

  • Avand o perspectiva clara asupra publicului tau tinta
  • Cuvinte cheie bine definite
  • Website responsive, mobile friendly (site-ul se afiseaza optim si pentru utilizatorii care il acceseaza de pe telefoane mobile, tablete);
  • Serviciile sau produsele pe care le oferi sa reiasa din elementele grafice ale site-ului astfel incat utilizatorii sa inteleaga rapid despre ce e vorba;
  • Profile complete pe social media
  • Reclame sponsorizate pe Google (Google AdWords);
  • Reclame sponsorizate pe retelele de socializare pentru castigarea notorietatii (ex. Facebook Ads);

Toate aceste subpuncte trebuie stabilite in cadrul unei strategii complexe de marketing online, in care trebuie stabilite totodata si scopurile pe termen lung. Obiectivele alese trebuie sa reprezinte trepte logice si succesive in atingerea scopului/scopurilor propus/e. Va sfatuim ca in momentul stabilirii obiectivelor acestea sa fie obiective SMART (preferabil SMART – Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Time). Pe langa scopuri si obiective, strategia trebuie sa cuprinda si costurile si rezultatele estimate, dar si modalitatile prin care se propune indeplinirea obiectivelor: conturi pe social media, articole interne, articole platite, Google Adwords, etc.

In concluzie, prezenta online consta intr-o sumedenie de elemente online care necesita a fi potrivite impreuna precum un puzzle, astfel incat rezultatul final sa fie unul unitar si calitativ, care sa duca inspre indeplinirea scopurilor si obiectivelor propuse.

Cu drag, echipa iServit.